Ullberg Westin har nu hunnit till tredje delen i sin Hudiksvallsserie och som tidigare står polisen Johan Rokka i centrum. I Fixaren får han utreda så väl ett mord som ett försvinnande.
Även denna gång blir han dessutom personligt involverad i det som sker då det är hans kusins fru som försvinner. Rokkas personliga relation till parets femåriga dotter ges också stort utrymme i berättelsen och många av ledtrådarna kommer till just genom umgänget med dottern – ett lite originellt berättargrepp. Rokkas bror – som han inte träffat på femton år – dyker dessutom plötsligt upp i Hudiksvall och flyttar in hos Rokka, något som inte blir helt problemfritt.
Ullberg Westin har sedan debuten fått mycket uppmärksamhet för att hon skriver in sig i erotic crime-genren, det vill säga, hon kryddar sina polisromaner med extensiva och explicita sexskildringar. Denna gång börjar en sådan genrebeskrivning dock kännas ganska långt borta. Fixaren innehåller betydligt mindre sex än de tidigare böckerna. Det är oklart varför, om författaren velat undvika att hamna i ett alltför smalt fack eller om det bara denna gång varit mer krystat att få in fler sexscener i berättelsen. Jag misstänker det förra.
Tematiskt handlar Fixaren mycket om vilka gränser människor kan vara beredda att korsa för att tillskansa sig pengar och för att få bekräftelse – ständigt aktuella teman i dagens individualistiska statussamhälle. Rent berättartekniskt har Ullberg Westin denna gång trappat upp berättartempot och ökat mängden thrillerinslag i handlingen, vilket ökar spänningen. Man kan se en tydlig utveckling från bok till bok där hon hela tiden blir en säkrare och bättre deckarförfattare. Väl godkänt denna gång således!
1 svar på ”CrimeGarden recenserar Fixaren av Gabriella Ullberg Westin”
Kommentarer är stängda.