CrimeGarden recenserar: The Secret Place av Tana French

En av mina absoluta favoritförfattare inom deckargenren är irländska Tana French som jag upptäckte i samband med en Irlandsresa för ett antal år sedan och har följt sen dess. Hon skriver fristående psykologiska thrillers med olika huvudpersoner, även om några av gestalterna dyker upp i flera av böckerna. Inte minst gäller det hennes poliser som antar olika framträdande roller i olika romaner. Tana French skriver tjocka böcker, den där typen vars världar man lever med och i länge, och ofta stannar de kvar i tanken långt efter att man avslutat läsningen.

CIMG3471

I In the Woods (2007) tvingas en polis konfronteras med sina barndomstrauman; i The Likeness (2008) går en annan under cover som sin egen dubbelgångare; i Faithful Place (2010) handlar det om ytterligare en polis som konfronteras med sitt förflutna; och i den förra, Broken Harbour (2012) är det ett par i ett av finanskrisens halvfärdiga och övergivna irländska villaområden som står i centrum för berättelsen. Alla böckerna rekommenderas, och förutom The Secret Place (2014) finns samtliga redan översatta till svenska.

Denna gång, i The Secret Place, handlar berättelsen om vänskap och lojaliteter på en internatskola för tonårsflickor. Här möter vi Holly – dotter till polisen Frank Mackey som var huvudperson i Faithful Place – och hennes närmaste vänner Julia, Rebecka och Selena. Handlingen växlar mellan två tidsplan, nu och ett år tidigare. I det tidigare handlingsplanet får vi följa vad som sker på skolan och bland flickorna fram till det att en tonårspojke hittas ihjälslagen i skolans park. I nutid får vi följa hur utredningen av det olösta mordet under en dag plötsligt tar fart igen efter att Holly lämnat in ett kort hon hittat på skolans anslagstavla till polisen. På kortet som föreställer den döde pojken står det ”I know who killed him”.

Holly lämnar kortet till den unge och karriärsugne polisen Stephen Moran, som hon sedan tidigare har förtroende för. Han har fastnat på en cold case-avdelning och ser nu sin chans att visa kollegorna bland mordutredarna vad han går för. Detta försvåras dock av att den ansvariga för fallet, Antoinette Conway, som Moran på nåder tillåts arbeta med, närmast är en paria bland de övriga mordutredarna. Moran vet inte riktigt vilket ben han ska stå på för att inte förnärma någon och samtidigt lyckas hålla sig kvar i utredningen. Moran och Conway beger sig till skolan och försöker där förstå vad som egentligen hänt genom att intervjua flickorna igen. De två polisernas samarbete och samarbetsproblem – de senare förstärkta av Frank Mackeys uppdykande – och det förtroende som sakta växer fram dem emellan, speglar samtidigt de lojaliteter och konflikter som finns mellan flickorna på skolan.

Tana French bygger sakta men säkert upp spänningen och snärjer läsaren i berättelsens komplexa garn. Tempot är långsamt, French ger sig tid att bygga upp karaktärer och relationer, något som naturligtvis lönar sig i längden, men för första gången hos French känner jag en viss otålighet och önskar att hon trots allt strukit ner berättelsen något. Ska man skriva tjocka böcker måste varje stycke kännas absolut nödvändigt, och det känner jag inte riktigt att de är denna gång.

French ger dock en fantastisk och psykologiskt övertygande skildring av flickornas slutna och komplexa tonårsvärld, där så väl kärlek och vänskap som hat och nedrighet frodas. Där allt är på blodigt allvar på det där sättet det nästan bara kan vara när man är i tonåren, innan man får mer perspektiv på tillvaron och tonårens problem nästan alltid ter sig futtiga i jämförelse med vuxenvärldens. Och mordmysteriet är precis lika komplext som relationerna mellan flickorna.

Även om The Secret Place inte är Tana Frenchs bästa deckare, är det ändå en av de bästa deckare jag läst på länge och den liksom hennes tidigare böcker rekommenderas varmt. Inte minst är The Secret Place en dröm för den som är förtjust både i deckare och i brittiska internatskoleromaner.

Share