Under många år har jag ägnat mig åt att forska om deckare, något som resulterat i ett par böcker och en mängd olika artiklar i både akademiska och populärvetenskapliga sammanhang. Det mesta av det jag skrivit handlar antingen om svenska deckare eller om deckarnas förhållande till naturvetenskapen. Några av de författare jag framförallt studerat är Henning Mankell, Stieg Larsson, Mari Jungstedt, Liza Marklund, Arne Dahl och Dan Brown, men jag har också skrivit om exempelvis Aino Trosell, Mons Kallentoft, Kristina Appelqvist, Jens Lapidus, Maj Sjöwall och Per Wahlöö, Pia Hagmar, Åke Edwardson, Johan Theorin, Patricia Cornwell, Kathy Reichs, Robert Ludlum – och en del om kriminalfilm och TV-serier om deckare.
Ett urval av mina publicerade texter finns förtecknade nedan. Några av dessa kan hittas på nätet och övriga via bibliotek och bokhandel. Länkarna går antingen till ställen där man kan komma åt texterna gratis eller till Internetbokhandlarnas sidor.
Jag har också varit deckarrecensent sedan mitten av 1990-talet, länge i Smålandsposten och i deckartidskriften Jury, och numera är jag en av GotaMedias deckarrecensenter, vilket innebär att jag för närvarande skriver om deckare för Borås Tidning, Smålandsposten, Kristianstadsbladet, Barometern-OT, Blekinge Läns Tidning, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda.
Mina deckarböcker
Swedish noir cocktails (med HO Öberg, Stockholm: Spritz Lit, 2022). Finns på Bokus. Boken belönades som Bäst i världen i kategorin Wine Writing vid Gourmand Awards 2023.
Redaktör för Deckarnas svenska landskap (Göteborg/Stockholm: Makadam, 2014). Finns på Adlibris.
Swedish Crime Fiction: The Making of Nordic Noir (Milano: Mimesis 2014). Finns på Adlibris och Amazon.
Kriminallitteratur: Utveckling, genrer och perspektiv (med S. Kärrholm, Lund: Studentlitteratur, 2011). Finns på Adlibris.
Mina längre artiklar om deckare
”TransformingTtattoos of the Girl with the Dragon Tattoo”, i Tattoos in Crime and Detective Narratives: Marking and Remarking, red. Kate Watson och Katharine Cox (Manchester University Press, 2019).
”Kriminalromanen i Norden – Sverige: Från äventyr och pusselmysterier till samhällskritiska polisromaner, starka kvinnor och genrehybrider”, i Nordisk Tidskrift, nr. 3 (2018): 289–302.
”Inspector Kurt Wallander, Henning Mankell (1948–2015): He Kept Searching for the Berlin Wall that didn’t Exist”, i 100 Greatest Literary Detectives, red. Eric Sandberg (Rowman & Littlefield Publishers, 2018).
”Navigating the Borders of Reality: Johan Theorin and the Gothic Revival in Swedish Crime Fiction”, i Crime Fiction: A Critical Casebook, red. Stephen Butler och Agnieszka Sienkiewicz-Charlish (Peter Lang, 2018): 15–29.
“From Conflicted mother to Lone Avenger: Transformations of the Woman Journalist Detective in Liza Marklund’s Crime Series”, i Serial Crime Fiction: Dying for More, red. J. Anderson, C. Miranda och B. Pezzotti (Palgrave, 2015): 111–121.
”The Captivating Chill: Why Readers Desire Nordic Noir”, i Scandinavian-Canadian Studies, vol. 22 (2015): 80–89. Finns här som pdf.
”Dalarna: Arbetarminnenas landskap – Aino Trosell”, i Deckarnas svenska landskap, red. K. Bergman (Göteborg/Stockholm: Makadam, 2014): 146–153.
”Dalsland: Skollovens äventyrslandskap – Pia Hagmar”, i Deckarnas svenska landskap, red. K. Bergman (Göteborg/Stockholm: Makadam, 2014): 98–105.
”Västergötland: Kyrkornas landskap – Kristina Appelqvist”, i Deckarnas svenska landskap, red. K. Bergman (Göteborg/Stockholm: Makadam, 2014: 70–77.
”Östergötland: Ondskans natur och årstidernas tortyr – Mons Kallentoft”, i Deckarnas svenska landskap, red. K. Bergman (Göteborg/Stockholm: Makadam, 2014): 78–87.
“From Literary Girl to Graphic Novel Hero: Trans-medial Transformations of Stieg Larsson’s Lisbeth Salander”, i Suspiscious Minds: Crime in Translation, specialnummer av The Journal of Specialized Translation, JoSTrans, nr 22 (July 2014): 93–109. Nätlänk
“Beyond National Allegory: Europeanization in Swedish Crime Writer Arne Dahl’s Viskleken”, i The Global Crime Scene, specialnummer av tidskriften Clues: A Journal of Detection, 32, 2, 2014): 20–29. Nätlänk
“Genre-Hybridization – A Key to Hyper-Bestsellers? The Use and Function of Different Fiction Genres in The Da Vinci Code and The Millennium Trilogy”, i Academic Quarter, 7 (2013): 106–118. Nätlänk
“From ‘The Case of the Pressed Flowers’ to the Serial Killer’s Torture Chamber: The Use and Function of Crime Fiction Subgenres in Stieg Larsson’s The Girl with the Dragon Tattoo”, i Critical Insights: Crime and Detective Fiction, red. R. Martin (Ipswich: Salem Press, 2013): 38–54.
“From National Authority to Urban Underbelly: Negations of Power in Stockholm Crime Fiction”, i Crime Fiction in the City: Capital Crimes, red. L. Andrews och C. Phelps (Cardiff: University of Wales Press, 2013): 65–84.
“The Good, The Bad, and the Collaborators: Swedish World War II Guilt Redefined in 21st Century Crime Fiction”, i Imagining Mass Dictatorships: The Individual and the Masses in Literature and Cinema, red. M. Schoenhals och K. Sarsenov. (New York: Palgrave, 2013): 183–210.
”Inför lagen och den patriarkala genren: Kvinnliga deckarförfattare i 2000-talets Sverige”, i ”Det universella och det individuella”: Festskrift till Eva Hættner Aurelius, red. K. Bergman m.fl. (Göteborg/Stockholm: Makadam förlag, 2013): 39–46.
”Lisbeth Salander and her Swedish Crime Fiction ’Sisters’: Stieg Larsson’s Hero in a Genre Context”, i Men Who Hate Women and Women Who Kick Their Asses: Stieg Larsson’s Millennium Trilogy in Feminist Perspective, red. D. King och C.L. Smith (Nashville: Vanderbilt University Press, 2012): 135–144.
“Girls Just Wanna be Smart? The Depiction of Women Scientists in Contemporary Crime Fiction”, i International Journal of Gender, Science, and Technology, 4.3 (2012): 313–329.
“Initiating a European Turn: Negotiation of European and National Identities in Mankell’s The Troubled Man (2009)”, i Scandinavica, 51.1 (2012): 56–78. Nätlänk
“Beyond Stieg Larsson: Contemporary Trends and Traditions in Swedish Crime Fiction”, i Forum for World Literature Studies, 4.2 (2012): 291–306. Nätlänk
”Fictional Death and Scientific Truth: The Truth-value of Science in Contemporary Forensic Crime Fiction”, i Clues: A Journal of Detection, 30.1 (2012): 88–98. Nätlänk
”The Well-Adjusted Cops of the New Millennium: Neo-Romantic Tendencies in the Swedish Police Procedural”, i Scandinavian Crime Fiction, red. A. Nestingen och P. Arvas (Cardiff: University of Wales Press, 2011): 34–45.
”Humanisten knäcker koden: Dechiffrering och detektivroller i Dan Browns Deckare”, i Tidskrift för Classiska Studier, red. K. Bernhardsson m.fl. (Lund: Absalon, 2011): 92–97.
”Crime fiction as Popular Science. The Case of Åsa Nilsonne”, Codex and Code, red. K. Bergman m.fl. (Linköping: Linköping University Electronic Press, 2010): 181–195. Nätlänk
”Paradoxes of Understanding the Other: Mankell Explores the ‘African Darkness’”, i Scandinavian Studies 82.3 (Fall 2010): 337–354. Nätlänk
”Science vs. Fiction: Interaction, Integration, Depiction” (om The Bourne Identity), i Carriages and Computers: Aesthetic Technologies in Literature from the 18th to the 21st Century, red. G. Foss och Y.S. Jacobsen (Trondheim: Tapir Akademic Press, 2009): 223−232.
”Isolerad idyll och svart barndom: Marie Jungstedt (1962−)”, i Tretton svenska deckardamer, red. I. Hollenby (Lund: BTJ förlag, 2009): 96−111.
”Images of Memory: Depictions of the Amnesiac Flashback, Exemplified by The Bourne Identity x 3”, i Literature and Visual Culture, red. D. Kristjánsdóttir (Reykjavík: University of Iceland Press, 2005): 409–416.