Förra veckan tillbringade jag i Sundsvall, där jag jobbade som moderator på Svenska Deckarfestivalen. För min del var det femte året som festivalens huvudmoderator och det är alltid ett av årets roligaste jobb. Festivalen är alltid väldigt väl arrangerad och den drivs av en ideell förening som med hjälp av lokala sponsorer lyckas få till ett fantastiskt arrangemang. I år hade man bjudit in tjugofem författare, allt från internationella storstjärnor som Sharon Bolton till författare med norrlandsanknytning som Olle Håkansson, Annika Sjögren, Jonas Kihlman, Monica Grönlund och Björn Persson.
Jag med Camilla Grebe och Sharon Bolton efter vårt samtal.
Det här var också första året man lyckats få dit författare från samtliga nordiska länder, och det var intressant att få diskutera likheter och skillnader mellan de olika ländernas deckartraditioner med Kati Heikkapelto (FI), Geir Tangen (NO), Ragnar Jonasson (IS) och Ane Riel (DK). Naturligtvis var även många av de svenska deckarförfattarna där. Både sådana som varit med sedan 1990-talet som Inger Frimansson och Helene Tursten, och relativt nya förmågor som Pascal Engman, Hanna Lindberg och Alexander Cavalieratos. Bredden i festivalprogrammet åstadkoms också med hjälp av författare som Lars Wilderäng, Åsa Anderberg Strollo, Johan Theorin och Camilla Sten, som aktualiserade så väl framtidsdystopier i den politiska thrillergenren som fantasy och skräcklitteratur för barn- och ungdomar.
Författarna med norrlandsanknytning fotograferade framför en del av publiken efter vårt samtal: Jonas Kihlman, Björn Håkansson, Annika Sjögren, Björn Persson och Monica Grönlund.
I samband med två stora deckarkvällar fick publiken träffa alla författare och höra dem intervjuas av mig tillsammans med Tomas Melander, som också är ordförande för föreningen som driver festivalen. Den första kvällen avslutades med ett bejublat framträdande där Kristina Appelqvist förklarade varför universitetsvärlden är särskilt lämpad för mordiska intriger, och den andra med att Svenska Deckarakademin överräckte den gyllene kofoten, priset för årets bästa deckare 2017 till Camilla Grebe (bästa svenska) och Ane Riel (bästa utländska som getts ut i Sverige under året).
Helene Tursten och Inger Frimansson laddar upp i festivalens ”green room” inför ett av sina scensamtal.
Bland övriga höjdpunkter för mig på festivalen var ett samtal med Camilla Grebe och Sharon Bolton om hur de kommit dit där de är idag, ett samtal med Pernilla Ericson och Sara Larsson om våld mot kvinnor i fiktion och verklighet, och ett med Åsa Anderberg Strollo, Camilla Grebe och Anna Karolina om att skriva i par, tillsammans med någon annan. Festivalen avslutades också med att man delade ut ett eget, nyinstiftat pris, Lilla Sherlockpriset, till de högstadieelever som skrivit de bästa deckarnovellerna.
Med Pernilla Ericson och Sara Larsson efter vårt spännande scensamtal om våld mot kvinnor i fiktion och verklighet.
För er som ännu inte besökt Svenska Deckarfestivalen är det något jag verkligen kan rekommendera. Det är en intim, trevlig och gemytlig festival där man som läsare kommer nära författarna och får mingla och prata med dem. Biljettpriserna är låga och hotellet där alla festivalens arrangemang äger rum brukar dessutom ha särskilda festivalerbjudanden på sina rumspriser. I princip behöver man inte lämna hotellet under hela festivalen, vilket kan vara rätt skönt de år då det norrländska vädret visar sig från sina kallare sidor… Annars är Sundsvall också en trevlig stad att besöka med många bra restauranger, mycket shopping och en fantastisk bokhandel.
Med Ane Riel, Geir Tangen, Kati Heikkapelto och Ragnar Jonasson efter vårt scensamtal om nordiska deckare.
Utöver de olika tematiska författarseminarierna och författarkvällarna är stående inslag i programmet också ett Deckarmelodikryss i regi av Nisse Scherman, och att jag för Svenska Deckarakademins räkning presenterar de böcker som är nominerade till årets deckarpriser. Många år har det även funnits möjlighet att delta i en så kallad mordmiddag, där man samtidigt som man äter en god middag löser en mordgåta tillsammans med en grupp skådespelare. I år har festivalens hemsida dessutom utökats med ännu mer recensioner och rejäla författarpresentationer, så även den i sig är värd ett (virtuellt) besök. Hoppas vi ses i Sundsvall nästa år! Datumen är inte släppta ännu, men det brukar röra sig om onsdag-fredag i veckan efter läs-/höstlovet.
Sundsvalls Tidning med Susanne Holmlund i sprtsen är duktiga på att bevaka festivalen. Här en intervjuartikel med mig inför att festivalen ska inledas.