CrimeGarden recenserar Himmelsmord av Markus Tullberg

Deckaren, och boken över huvud taget, tar sig idag allt fler former och uttryck. I Novellix anda satsar Markus Tullberg nu på att skriva och ge ut vad han kallar ”Mordmysterier i fickformat” på ett nystartat litet Lundaförlag, Mirum. Det rör sig om klassiska pusseldeckare i litet format (10×15 cm, ca. 100 sidor) till ett facilt pris.

Den första boken i serien, Himmelsmord (2017), kretsar liksom de planerade kommande tre, kring polisen Valter Green som löser mysterier under 1900-talets första decennier. Tullberg drar denna gång pusseldeckarens avgränsade miljö och begränsade antal misstänkta till sin spets när han låter morden ske i en zeppelinare på väg att korsa Atlanten 1913. När liket av resans kvinnliga journalist en morgon upptäcks dolt i salongens flygel, får Valter Green, som bjudits med på zeppelinarens jungfrutur av en gammal vän, något att bita i. Och att befinna sig instängd i en farkost över Atlanten tillsammans med en mördare är naturligtvis ingen dans på rosor för någon.

Himmelsmord är en pusseldeckare med mycket retrokänsla, den senare skapad dels med hjälp av den strikt använda genremodellen, dels av den tidiga 1900-talsmiljön och det stiliserade omslaget. Det är klurigt och underhållande, en intellektuell utmaning för läsaren, precis som en pusseldeckare ska vara, och formatet passar perfekt som en trevlig gå-bort-present.

Det enda jag kan önska är att Tullberg hade tagit hjälp av en tuffare språkgranskare. När texten är så kort och stiliserad blir det extra viktigt att det inte finns några störande element i själva språket, och ett oförvitligt språk skulle dessutom förstärka intrycket av att det handlade om en berättelse från den tid då förlagen la sig vinn om att producera en i språkligt avseende felfri produkt.

Share